top of page

מה הן ג'סטות (מחוות) בהתפתחות תקשורת?

נכתב ע"י שירי מרכוס לקס, קלינאית תקשורת ומדריכת הורים בעלת קליניקה פרטית בתל אביב ובגני תקווה ומנהלת הבלוג "שפה מרגשת אותי".


בתור קלינאית תקשורת, אני נתקלת הרבה פעמים בהורים מופתעים כשאני שואלת אותם לגבי הופעת ג'סטות אצל ילדיהם. ג'סטות (מחוות) הן תנועות גוף רצוניות המופנות אל שותף תקשורתי במטרה להעבר כוונה תקשורתית. קיימת נטייה לחשוב שקלינאית תקשורת מומחית לטיפול אך ורק בשפה הדבורה. בפועל, חלק מאוד חשוב בטיפול ובהבנת אבני הדרך ההתפתחותיות אל עבר הופעת מילים ראשונות הוא הופעת כוונות תקשורתיות בלתי מילוליות באמצעות ג'סטות ומחוות גוף.



ג'סטות - מתי לצפות להופעתן?

אחת מאבני הדרך החשובות בהתפתחות התקשורת הן הבעת כוונות תקשורתיות באמצעות ג'סטות ויכולת זה מתחילה להופיע סביב גיל 8 - 9 חודשים לערך. לרוב, ג'סטות ראשוניות יופיעו כהצבעה עם כף היד במשמעות של "תביאו לי" או "תראו" ובהדרגה יתפתח אל הצבעה עם האצבע המורה המאפשרת דיוק ויעילות בהבעת הבקשה.

לא רק ג'סטות קיימות יכולות תקשורתיות נוספות המהוות אבני דרך בהתפתחות השפה:

  • שימוש במבט והבעות פנים להבעת תחושות, רגשות ושיתוף בחוויה. לדוגמה הסתת המבט כשאינו מעוניין לאכול, הבעת אי נוחות על ידי בכי מכוון להוריו כשרוצה שירימו אותו.

  • שימוש במבט והפקות קוליות לצורך קבלת תשומת לב, קשב ושיתוף ברעיונות. לדוגמה - ילדים מסתכלים אל המבוגר ומשמיעים קולות "קריאה" לקבלת תשומת ליבם או מביטים אל המשחק ואז אל הוריהם במטרה לבקש "תקרבו אלי את הצעצוע".

  • חיקוי הבעות פנים וצלילים לצד מלמול הולך ומשתכלל. לדוגמה - פעוטות מוציאים לשון בתגובה להוצאת לשון של הוריהם, פעוטות משמיעים קולות "בשיחה הדדית" על פי תור עם שותף תקשורתי.

  • פעוטות מתחילים לייצר משחק מגוון הקשור בפעילויות יום יום מוכרות להם. לדוגמה- מנסים לנעול את נעלי ההורים, משחקים בכאילו שותים מכוס של מבוגר.

  • ניצני הבנת שפה - עוד לפני הופעת המילים הראשונות נבחין ביכולות של הבנת שפה ובעיקר של מילים יום יומיות המכוונות אליהם- לדוגמה- נשאל את הילד "איפה הכדור?" והוא יתקדם לעבר הכדור.


מה צריך לעשות כשהילד מתחיל להצביע?


הדבר הראשון שצריך לעשות כשהילד מתחיל להצביע הוא להתרגש!!! הרי הצבעה היא לא רק מיומנות מוטורית מתפתחת אלא הצצה על עולמם הפנימי והמרגש של פעוטות! סוף סוף אנחנו יכולים לדעת מה מעניין אותם, מה מעסיק אותם ולחלוק איתם ביחד את ההתרגשות תוך קשב הדדי ביוזמתם (joint attention). הדבר השני שחשוב כשפעוט מביע כוונה תקשורתית באמצעות ג'סטות הוא להעניק לכוונה פרשנות. לדוגמה- אם הפעוט מצביע על כלב בגינה, אפשר להעניק למחווה זו פרשנות מילולית "נכון! יש כאן כלב, אנחנו אוהבים כלבים! הב-הב!" בעזרת מתן פרשנות מסוג זה אנו מעודדים את הילד לשוב ולסמן לנו ובכך מעודדים אותו לתקשר ולהביע את עצמו.


למה כדאי לעודד את הופעת הג'סטות?

ראשית כל, נמצא כי שימוש מוקדם בג'סטות ומחוות להבעת כוונות תקשורתיות עשוי לנבא התפתחות מוקדמת ויעילה של אוצר מילים. לרוב, ילדים שמצביעים על חפץ, מגלים בו עניין וסביר שיחשפו באופן תדיר יותר לשמו וכך ילמדו את המילה המייצגת אותו מוקדם יותר. התפתחות השפה הראשונים לרוב מורכבת משילוב של ג'סטה + מילה לייצוג משפט פשוט. לדוגמה- ילדה שנוסעת בעגלה, מושיטה לאמא את בקבוק המים (במשמעות של "קחי") ואומרת את המילה "עגלה", בעצם מרכיבה את המשפט "אמא שימי בבקשה את הבקבוק בעגלה". מכך אנו למדים שג'סטות מאפשרות לילדים להתבטא ביעילות בשלב מוקדם מאוד של האינטראקציה ולשם הרי אנחנו שואפים. כמו כן, חשוב לזכור שלעיתים ילדים מתמודדים עם עיכוב בהתפתחות השפה ובמצב זה, שימוש בג'סטות להבעת כוונות, רצונות ובקשות עשוי לחסוך תסכול רב ולאפשר להם להביע את עצמם בצורה יעילה גם ללא שימוש בשפה דבורה.


אילו סוגי ג'סטות ניתן לזהות?

קיימות מגוון רחב של ג'סטות שונות אליהם כדאי להתייחס תוך מתן פרשנות והתרגשות הדדית. הנה מספר דוגמאות לג'סטות אותן תוכלו לנסות לזהות אצל ילדיכם:

לתת-give - הושטת חפץ או מאכל אל המבוגר במשמעות של "קח".

התנגדות - shake head הנעת הראש מצד לצד במשמעות של "לא"

להגיע - reach הושטת היד בנסיון להגיע לחפץ מסוים במשמעות של "אני רוצה את זה"

על הידיים – hands on- הושטת ידיים למעלה במשמעות של "תרימו אותי"

להראות show- הצגת חפץ על ידי הושטת החפץ לפנים במטרה לשתף "תראו מה יש לי"

שלום וביי ביי wave - נפנוף בידייים או באצבעות במשמעות של "להתראות".

מחיאות כפיים clap - הילד מוחא כפיים במשמעות של "כל הכבוד לי", "הצלחתי" או "תמחאו לי כפיים".

שליחת נשיקה באוויר - blow a kiss- הילד שולח נשיקה במשמעות של הבעת חיבה או "ביי ביי".

שקט shhh- הנחת האצבע המורה על הפה תוך עיגול שפתיים במשמעות "צריך להיות בשקט"

הנהון - head nod- הנעת הראש מעלה ומטה במשמעות של "כן" לאישור.

ג'סטות - איך אוכל לעודד את הילד שלי להשתמש בהן?

  • חיקוי- נזכור כי ילדים לומדים הכי טוב מתוך חיקוי. אם אתם רוצים שילדיכם ילמדו להצביע, התחילו להצביע בעצמכם. מומלץ להצביע תחילה על חפצים קרובים ובהדרגה להרחיק את מושא ההצבעה.

  • שימוש בג'סטות מייצגות - נסו לייצג את אוצר המילים שאתם אומרים באמצעות ג'סטות. לדוגמה- נשאל את הילד- איפה הבקבוק- ונסמן תנועת שתייה. סימון ושיום המילה באופן סימולטני יתרמו לאופן למידת המילה ולרישום שלה במוחם של הילדים.

  • כשילדינו מסמן לנו באמצעות ג'סטות - נחקה את הג'סטה שלו ונאמר בקול את הכוונה התקשורתית אותה הוא מנסה לייצג. לדוגמה אם נראה הצבעה לכיוון המטבח תוך אמירת המילה "אבא"- נביע את הכוונה בעזרת מילים ונאמר, "נכון, אבא במטבח! נלך להגיד לאבא שלום?"


מתי כדאי לחשוף ילדים לג'סטות?

אני ממליצה להשתמש בג'סטות לאורך אינטראקציות יום יומיום עם הילדים כל עוד זה נעים ונוח לנו. אין זמן בו "צריך" לתרגל ג'סטות. ככל שנשתמש בהם באופן תדיר וטבעי יותר, כך ילדינו יאמצו את השימוש בהן.



לסיכום,

ג'סטות הן מחוות גוף המשמשות להבעת כוונה תקשורתית ומתחילות להופיע לקראת גיל שנה. מחוות אלה מאפשרות לנו לתקשר בצורה איכותית ויעילה יותר עם ילדינו וכן מנבאות ברמה כזו או אחרת את יכולות רכישת השפה העתידיות להופיע. חשוב להעניק משמעות מילולית לכוונות התקשורתיות שהילד מביע שכן כך הוא משכלל ומדייק את המסרים ונכון יותר להביע את עצמו באינטראקציה עם מבוגר. ניתן לעודד את הופעת הג'סטות על ידי שימוש עקבי בג'סטות בעצמינו. ככל שנשתמש בג'סטות באופן תדיר, כך ילדינו יאמצו את השימוש בהן.



פוסטים אחרונים
ארכיון
bottom of page