מה תלמדו בקורס
מהי סכמה? ומה תפקיד עיבוד מידע? מתי ואיך זה יכול להשפיע על ההתערבות?
בחירת מטרות בתחומי ההתפתחות השונים (והדומים)
כלים להתערבות לצוות חינוכי ולאנשי טיפול
מהו התיווך הנכון? כלים לתיווך במרחב הגן ובחדר הטיפולים
כלים להבנת הפרופיל של הילד
הבנת מושגים בסיסיים כמו: עוררות, סף גירוי, לקות יציבתית, תכנון תנועה
הקשר בין התפתחות רגשית ועיכוב התפתחותי
התפתחות בסיסית של קשר
ללכת לעיבוד
אסטרטגיות להתערבות רב תחומית בילדים בספקטרום האוטיסטי ASD
בואו ללמוד בקורס ייחודי לאנשי צוות חינוכי ומקצועות הטיפול
ולהרחיב את היידע בכל הקשור לעיבוד מידע ועיבוד מידע חושי.
מטרות הקורס
3
הסתכלות על קשיים מתוך הקושי של עיבוד מידע ועיבוד מידע חושי
2
כלים להתערבות טיפולית רב-תחומית בילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי
1
אבחון הפרופיל של הילד האוטיסט (ASD)
דרישות הקורס
-
נוכחות חובה
-
הבאת מקרים למרחב הלימודי
-
עבודה מעשית בציון עובר: תיאור מקרה כולל מטרות והתערבות
למי מתאים הקורס
צוות חינוכי כולל גננות, סייעות, משלבות,
צוות טיפולי לגיל הרך כולל הידרותראפיסטים וספורטראפיסטים, אנשי מקצועות הבריאות פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, מטפלים רגשיים ומנתחי/ות התנהגות.
משתתפים מספרים
אורלי פתחה לי דלת להסתכלות הוליסטית, נתנה לי לגיטימציה להסתכלות רחבה בהרבה, מעבר לתחום המוטורי, להבנה עד כמה החיבור והקשר חשובים לפני הכל, אני מטפלת הרבה יותר טובה בזכותה ❤️
אורית
זוכרת את הפעמים הראשונות שנכנסתי לחדר הטיפול עם ילד על הרצף פיזיותרפיסטית ותיקה עם בסיס ידע רחב, נשארתי בלי אויר, הרגשתי אבודה, לא מצאתי את הפיזיותרפיה, הרגשתי חסרה...
מפגשי ההדרכה עם אורלי היוו בשבילי עוגן, הרגשתי שפגשתי בדיוק את מה שחסר לי,
אורלי העניקה לי את היכולת להרחיב את המושג פיזיותרפיה, את היכולת להתבונן ולהבין את הפרופיל של הילד ומתוך כך להצמיח את המפגש הטיפולי ולהתקדם,
נחשפתי לעולם של עיבוד מידע, וויסות עצמי, תפקודים ניהוליים, משחק.
וכיום אני יודעת לראות מופע תנועתי דרך אותם מושגים שעד אז חשבתי ששייכים לעולמות תוכן של ריפוי בעיסוק/ קלינאות תקשורת/ פסיכולוגיה בלבד.
חגית
הגעתי לעולם האוטיזם בלי שום ידע מקדים ובזכות ההדרכה של אורלי למדתי על העולם ועל עצמי. לאחר תהליך משמעותי למדתי איך להוציא מהם ומעצמי את הטוב ביותר.
רוני
הקורס יתקיים בתל השומר
משך הקורס: 25 שעות
יום שלישי - 13.06.2023
מפגש 1:
יום רביעי - 14.06.2023
מפגש 2:
יום שני - 19.06.2023
מפגש 3:
יום שלישי - 20.06.2023
מפגש 4:
יום רביעי - 21.06.2023
מפגש 5:
מרצות הקורס
רעות מיכאלי
BPT,NDT פיזיותרפיסטית נוירו-התפתחותית מוסמכת ברישיון משרד הבריאות (2010) ומדריכה קלינית. בעלת קליניקה פרטית ועובדת במעון שיקומי "ניצנים" שבקיבוץ מרחביה. לפני כן, הייתה פיזיותרפיסטית במכונים להתפתחות הילד, ובהמשך אף ניהלה את המכון להתפתחות הילד בשירותי בריאות כללית בטבריה.
מדריכה פיזיותרפיסטיות התפתחותיות בראשית דרכן. מרצה בקורסים למטפלים פרא-רפואיים בתחום סרבול מוטורי בילדים ובקורס להכשרת מטפלים במים, בתחום ההתפתחות המוטורית בגיל הרך ובגילאי הילדות.
נוסף על כך, רעות מרצה לצוותים חינוכיים ולהורים בתחום ההתפתחות המוטורית בינקות ובילדות המוקדמת. היא עורכת תוכנית תצפיות, איתור ומעקב אחר תינוקות ופעוטות במסגרות לגיל הרך ביישובי הסביבה. היא מנחה סדנאות התפתחות לאימהות ותינוקות אחרי לידה "מתפתחים בתנועה".
אלן רייסל
פסיכולוגית התפתחותית מומחית ומדריכה.
פסיכולוגית אחראית במכונים להתפתחות הילד ברחבי הארץ בעלת ניסיון רב.
כיום היא עובדת בקליניקה פרטית באבחון וטיפול של ילדים ומשפחותיהם בטיפולים פרטניים וקבוצתיים.
ייסדה וניהלה חווה לרכיבה טיפולית בדרום הארץ.
גב' אלן רייסל מתמחה באבחנה מבדלת עם ילדים על הרצף האוטיסטי.
אורלי נייגר
פיזיותרפיסטית נוירו-התפתחותית בעלת ותק של 40 שנים,
מהן 30 שנים בתחום הילדים ו-27 שנים בתחום הילדים על הרצף האוטיסטי במסגרת העמותה לחקר וטיפול באוטיזם.
בעלת תואר שני (MA) בהתפתחות הילד מאוניברסיטת בר-אילן בנושא "הניעה לשליטה" (Mastery Motivation), בוגרת השלב השלישי (מתוך ארבעה שלבים) בגישת Development Individual Relationship (DIR).
בוגרת המרכז להורות ומשפחה (סמינר הקיבוצים) בלימודי תעודה להדרכת הורים.
בוגרת לימודי תעודה בפסיכיאטריה של הגיל הרך באוניברסיטת תל אביב.
בוגרת קורס NDT, השתלמויות ומפגשי עמיתים בעיבוד מידע ועיבוד מידע חושי.
במסגרת לימודי התואר השני ובמסגרת התמקצעות בגישת הטיפול DIR, נחשפה לתחום עיבוד המידע ועיבוד המידע החושי.
בעלת שתי קליניקות ומדריכה קלינית של פיזיותרפיסטים המטפלים בילדים על הרצף האוטיסטי ASD)) ובמכונים להתפתחות הילד. מדריכה פיזיותרפיסטים בתחום הילדים ובוחנת סטודנטים מטעם האוניברסיטה (תל השומר). מעבירה ימי עיון והשתלמויות בנושאים של עיבוד מידע ועיבוד מידע חושי לפיזיותרפיסטים התפתחותיים, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת ואנשי טיפול רגשי.
שאלות ותשובות
-
האם הקורס יקנה לי כלים לטיפול ולהתערבות?הקורס יקנה כלים להבנת הפרופיל של ילד עם קושי בעיבוד מידע חושי ועיבוד מידע. זאת, בנוסף לקשיים האחרים של הילד שמרכיבים את הפרופיל שלו ומסייעים להבנת התנהגותו של הילד: בקורס נדבר על המשמעות של להיות "מאחורי הקלעים" כדי לדעת באיזה כלים הכי נכון להתערב: כיוון שמשתתפי הקורס באים עם ארגז כלים משלהם, הקורס יכול לחדד באיזה כלים מקצועיים יהיה נכון להיעזר.
-
מה ההבדל בין עיבוד מידע חושי וויסות חושי?הקורס יקנה כלים להבנת קושי בעיבוד מידע חושי (Sensory Processing Disorder) שכולל את * עוצמת הגירוי (הרישום) * תהליך העיבוד (של הגירוי) ובהתאם * התגובה שלעיתים בגלל קושי בגירוי התגובה אינה מותאמת, נדבר על עיבוד מידע ושי כתהליך ומכאן נוכל לחשוב על דרכי התערבות. וויסות חושי (Sensory Integration) קשור לתכלול חושי שזה היכולת לעשות הבחנה בין הגירויים השונים שכל הזמן מזינים אותנו במידע, ולהחליט איזה מידע הכי רלוונטי באותו רגע נתון לקבלת החלטות לאיזה מידע לתת משמעות.
-
מה זה עיבוד מידע?עיבוד מידע זה האופן בו אנחנו מארגנים מידע והמידע החושי הוא חלק מתהליך זה. לדוגמה: מה זה ארוחת בוקר? מה עושים עכשיו? מה עושים בחדר של,,,?
-
האם הקורס כולל רק חומר תיאורית או יהיו גם הצגת מקרים?הקורס יכלול הצגת מקרים שלי וכמובן של כל אחד מהמשתתפים שירצה להציג לנו מקרה, חשוב לציין שאני באה מעולם הקליניקה ולכן הקורס יושתת על הניסיון הקליני שלי.
-
מה מיוחד בקורס הזה שכדאי לי להירשם אליו?אני בעלת ניסיון קליני וידע עשיר ואני אשמח לחלוק אותו אתכם בכל שאלה שתעלה, הייחודיות של הקורס הזה שהוא מביא הסתכלות רב תחומית כי המשתתפים הם מכל מקצועות הטיפול וצוות חינוכי, כמו הלקות עצמה שהיא רב תחומית ולכן ההסתכלות האינטגרטיבית מאד חשובה ככלי טיפולי; ילד עם קושי בעיבוד מידע חושי יראה את הקשיים במרחבים השונים ובקורס נוכל לדבר על התערבות בהתאם לפרופיל ולמטרות.